2006/02/09

Suurella sydämellä

Se, mitä tekee, on tehtävä sydämestään.

Voi tuntua naiivilta, kun vanha kyyninen mies tunteilee tuolla tavalla, mutta niin se vain on.

Ajatus tuli mieleen, kun luin blogini saamia kommentteja ja kuuntelin tämän vuoden Jazz Emma -palkinnon saajiksi asetettuja levyehdokkaita, jotka ovat (esittäjän mukaan aakkosjärjestyksessä):

The Five Corners Quintet: Chasin' the Jazz Gone By,
Iro Haarla-Uffe Krokfors Loco Motife: Penguin Beguine,
Anna-Mari Kähärän Orkesteri,
Kannaste-Ojajärvi Quartet: First Draft ja
Umo Jazz Orchestra: Sauna palaa.

Monet nimettöminä - valitettavasti - kirjoittamiani kommentoineet ovat samalla tavalla kuin minä ikävystyneet, kuten he sanovat, diibadaaba-jazziin, jota syntyy, kun juuri valmistuneet ja jopa vielä opiskelevat nuoret tekevät musiikkia, josta kuulee, että he osaavat jo teknisesti kaiken sen, minkä monet vanhemmatkin, jopa enemmän.

Se soitto ei ole vielä suruista eli kokemuksista tehty, vaan nuoruuden innolla, sillä palolla, joka vuosien mittaan toivottavasti kasvaa sekä suuremmaksi että syvemmäksi.

Surullista on kuitenkin jo tuossa vaiheessa se, että tekninen ammattitaito saa aikaan ihailua ja menestystä, kun - kuten Five Corners Quintetin levyn nimikin sanoo - yritetään saada kiinni menneestä. Tulee liian paljon liian varhain, mikä saattaa vaikuttaa siihen, että omaehtoinen luovuus hiipuu.

Lisäksi näyttää vielä käyvän niin, että ne, joilla on vaikutusvaltaa nykyisessä surullisessa busiikkibisneksessä, eivät tunne jazzin sarkaa riittävän hyvin voidakseen arvioida nuorten virtuoosien tekemisiä minkäänlaisessa suhteuttavassa perspektiivissä.

Jos tänään soitetaan sitä, mitä uutta luoneet taiteilijat soittivat noin 50 vuotta sitten, se ei enää ole samalla tavalla merkityksellistä eikä luovaa kuin silloin, se on vain jäljittelyä. Vaikka viiskulman veikkojen soitto olisi täsmälleen samanlaista kuin 50-luvun Blue Note -hemmojen, se on vain himmeä varjo alkuperäisestä ja rehellisestä, siitä, joka tuli sydämestä.

Älkää ymmärtäkö väärin; olen aina pitänyt koulutusta tärkeänä myös musiikissa, mutta samalla tavalla kuin Charlie Parker ja Upi Sorvali. Bird sanoi häneltä yksityistuntia kärttäneelle Bobby Jonesille, että ensin on hallittava sekä soitin että musiikki, ja sen jälkeen pitää unohtaa se kaikki ja vain soittaa. Tekniikan pitää siis olla selkäytimessä, jotta voi tuoda esille sen, mikä on sydämessä.
Upi taas sanoi minullekin, että jos ihmisellä on todellista luovaa kykyä, koulutus ei sitä tapa, vaan antaa sille välineet. Luovuus ei siis pääse esille ilman oppia ja harjoittelua.

Älkääkä kuvitelko sitäkään, että pitäisin Five Corners Quintetiä huonona bandina. Sen levylle vain on liian varhaista antaa vuoden parhaan jazzlevyn palkintoa, koska se etsii vielä linjaansa, ja voi olla, että ennen kuin linja löytyy, bandikin on kadonnut, sen verran kehityskykyisiä ja - olettaisin - kunnianhimoisia nuoria lahjakkuuksia ryhmässä on, että useimmat pyrkivät omalle uralleen.

Samalla tavoin on liian varhaista ja lyhytnäköistä suomalaisen musiikin vientijärjestön tohkeilla bandin mahdollisuuksista maailmalla.

Kaupallisessakin toiminnassa pitäisi olla pohjaa ja pitkäjänteisyyttä. Tuki pitäisi antaa niille, joilla on jo taiteellista luovuutta, ei pelkkää teknistä ammattitaitoa.

Ammattitaidostahan tavataan levyraadissa antaa täydet pisteet, mutta luovuudesta ei yleensä saa pisteitä lainkaan. Koskettavaa luovuutta ei kuitenkaan ole ilman ilman ammattitaitoa eli ammattitaito on luovuuden perusedellytys eikä pelkästään siitä pitäisi antaa pisteitä lainkaan.

Mielenkiintoista vertailupohjaa tuli vasta myönnettyjen Yhdysvaltain Grammy-palkintojen saajista. Jazzgrammyjä ei kovin montaa anneta, mutta nekin menivät kokeneille artisteille: Sonny Rollins, 75 vuotta, Wayne Shorter, 72, Eddie Palmieri, 69, Dave Holland, 59, Pat Metheny, 51, ja Dianne Reeves, 49.

Ja, kas kummaa, Grammyt vuoden parhaasta pop-instrumentaaliesityksestä ja rock-instrumentaaliesityksestä pokkasi kitaristi Les Paul, 90.

6 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Ikärasismia se nuortenkin vähätteleminen on. Taas otetaan ennalta se asenne, että kyllä konkari tietää automaattisesti junnua paremmin, miten homma menee.

Kuinka vanha oli Herbie Hancock Maiden Voyagen levytyksen aikoihin ja liittyessään Milesin bändiin? Tietääkseni hänen lahjakkuuttaan arvostettiin jo tuolloin korkealle. Genreltään saman tyylisiä levyjä oli tuolloin tehty jo melko kourallinen.

Olisiko kuitenkin niin, että "taiteellinen luovuus" tarkoittaa tässä mediahuomion vastakohtaa? Haiskahtaa aatteelta, että heti, kun bändillä on vähänkin enemmän kuin 15 kuulijaa kerralla, siitä tulee jotenkin huonompaa.

Minä puolestani olen ikävystynyt putkinäköisiin jatsipartoihin, joidenka mielestä free on ainoa todellinen jazzin muoto, koska sitä (ja vain sitä) ei mukamas voi jäljitellä. Missä vaiheessa hienoinen kumarrus menneesseen muuttui pyllistykseksi tulevaan? Jos jokaisen genren lebyjä saisi tehdä vain yhden tai vain tiettynä ajankohtana, olisi bändejä aika hemmetin vähän.

FCQ:n kohdalla uusi idea on enemmän tuotannollisella puolella. Kaksi levyharrastajaa alkoi kellarissa sämpläämään rumpuja ja bassoja amerikkalaisilta jazzlevyiltä kolmen minuutin formaattiin, otti mukaan parit puhaltajat ja projekti oli valmis. Ei hardbopia ihan näin ole ennen tehty. Livebändi syntyi vasta jälkikäteen ja on tavallaan ihan eri juttu. Tosiasia on myös, että FCQ on ollut suositumpi maailmalla kuin suomessa ennen debyyttinsä julkaisua.

Levy väljähtyy paljon livebändin rinnalla. Jos levyllä kyse on teknisestä suorittamisesta, niin lavalla musiikki todella tulee sydämestä! Pitäisi nähdä koko kuva - valitettavan monet perustavat käsityksensä pelkästään albumiin.

Eivätkä bändin jäsenet nyt mitään märkäkorvia ole. Mäkynen soitti Perko Hurmiossa vuosituhannen vaihteessa (vuoden nuori taiteilija 2000), ja U-Streetkin perustettiin 2001 (vierailevista Koivistoisesta ja Pyysalosta tuskin tarvitsee mitään sanoa). Sitä paitsi Mäkysellä, Jukka Eskolalla ja viimeisimpänä Timo Lassylla on jo sooloprojektit olemassa.

12:31  
Anonymous Anonymous said...

Janski:

"Minä puolestani olen ikävystynyt putkinäköisiin jatsipartoihin, joidenka mielestä free on ainoa todellinen jazzin muoto, koska sitä (ja vain sitä) ei mukamas voi jäljitellä."

Ensin mainittakoon, että olen free-ihmisiä. Kyllähän niin on, että freetä voi jäljitellä kuten mitä genreä tai lähestymistapaa hyvänsä. Se vaatii aivan samoin kuin mikä muu tahansa myös omaa näkemystä, taitoa ja tyylitajua ollakseen hyvää ja kestävää.

15:05  
Anonymous Anonymous said...

Viiskulman veikkosista:

Aluksi siteeraan Janskia. Hyviä pointteja, joista tosin olen hiukan eri mieltä.

"FCQ:n kohdalla uusi idea on enemmän tuotannollisella puolella. Kaksi levyharrastajaa alkoi kellarissa sämpläämään rumpuja ja bassoja amerikkalaisilta jazzlevyiltä kolmen minuutin formaattiin, otti mukaan parit puhaltajat ja projekti oli valmis. Ei hardbopia ihan näin ole ennen tehty."

Eikö? Vahvasti muistelisin, että vastaavaa on jo vaikka kuinka paljon. Mutta taitaa olla räppärit mukana. Eli meneekö sitten aivan toiseen genreen?

"FCQ on ollut suositumpi maailmalla kuin suomessa ennen debyyttinsä julkaisua."

Kuinka suosittu ja missä? Joku dj soitti joskus jossain klubissa ja kehaisi päälle ei oikein tarkota varsinaista suosiota.

"Levy väljähtyy paljon livebändin rinnalla. Jos levyllä kyse on teknisestä suorittamisesta, niin lavalla musiikki todella tulee sydämestä! Pitäisi nähdä koko kuva - valitettavan monet perustavat käsityksensä pelkästään albumiin."

Meikäläisellä on musahommissa sellainen nyrkkisääntö, että jos ei levy puhuttele, en mene keikallekaan. Ja tässä tapauksessa albumi on todella tylsä. Vaikka on siinä kieltämättä oma vähän surrealistinen viehätyksensä: jotenkin oudon hietön ja hengetön. Kuin muovijäljitelmä svengistä.

- Boogie Man

11:46  
Anonymous Anonymous said...

Kommentoinpa taas tätä viiskulma-asiaa.

Boogie man kysäisee:

"Kuinka suosittu ja missä? Joku dj soitti joskus jossain klubissa ja kehaisi päälle ei oikein tarkota varsinaista suosiota."

Kolme ensimmäistä vinyylisinkkua myivät 12 000 kappaletta maailmanlaajuisesti. Gilles Petersonin myötä tuota ylisti koko mustan groovemusan harrastajayleisö. Ja tämä siis ennen kuin bändistä tiedettiin Punavuoren ulkopuolella juuri mitään.

"...taitaa olla räppärit mukana. Eli meneekö sitten aivan toiseen genreen?"

So so, mutta toisaalta tämä on juuri sitä putkinäköisyyttä, jota haluan vältettävän.

Lähinnä kommentoin asiaa siksi, että minusta vaikuttaa ristiriitaiselta Tahkiksen puhe siitä, että suomijazzille pitäisi saada huomiota ja tukea, ja kun joku sitä vihdoin on saamassa - eikä edes millään jamiecullum-popjazzilla! - yht'äkkiä komennetaan kasvamaan taiteellisesti.

Sisäsiittoisella ajattelumallilla, jossa ansioitunut musiikki mitataan sillä, kuinka vaikeaa sitä on ymmärtää, kuinka vähän sillä on kuulijoita tai joillain ikärajoilla, kuten Tahkis edellä, jazz ei tule koskaan pääsemään eroon elitismistään, joka olisi mielestäni edellytys sille, että kulttuuriministeriltä heltiäisi edes vähän lisää rahaa.

Marginaalimusiikki marginaalimusiikin sisällä on rikkaus, kunhan sen vain esittää sellaisena kuin se on, eikä että "Tämä on sitä ainoaa oikeaa". Johan siinä säikkyy kulttuuriministerin ohella naapurin variksetkin.

Olen aivan samaa mieltä siitä, ettei FCQ:n kuulu voittaa levystä palkintoa. Levy on tehty enemmän käännyttämään tanssimusan kuuntelijat jazzin kuuntelijoiksi (=livebändi), ei toisinpäin. FCQ ei ansaitse pystiä siksi, että se pystyy vielä paljon parempaankin. Tämän voi todeta esim. vappuna TV:n keikkataltioinnista Tampere Jazz Happeningista, toivottavasti pian sen jälkeen taas elävänä.

Makuasioitahan nämä kaikki tietenkin ovat.

18:41  
Anonymous Anonymous said...

Hoi, Janski!

Kiitos hyvistä kommenteista. Asiaa! Hyvin tulee asiat kohdilleen.

Boogie Man

09:00  
Anonymous Anonymous said...

Thanks. Olen lukenut läksyni. Toivottavasti toimittamisen kynnystä madaltaneet tekniikat eivät sentään johda siihen, että asioista kirjoitetaan ennen kuin ne ovat selvillä kirjoittajallekaan. Mitenkään kohdistamatta kommenttiani johonkin tiettyyn blogiin.

Takaisin asiaan; kuin veistä haavassa kääntääkseni naureskelin lukiessani viime päivien uutisia siitä, että jazzrytmit-lehden äänestyksessä FCQ:lle tulivat osittain tai kokonaan tunnustukset vuoden muusikosta, vuoden yhtyeestä, vuoden levystä, vuoden trumpetistista ja vuoden rumpalista. Tämän äänestyksen tuloksen Tahkis kyseenalaisti jo hyvissä ajoin.

Mutta entäpä Sonyn Jazzpalkinto 2006 Jukka Eskolalle? Kyseenalaistatko tämänkin tuomaripelinä, kuten kaikki suomalaiset mäkihyppääjät epäonnistuneet suorituksensa? Rivien välistä luettunahan mielestäsi Jukka vain matkii Freddie Hubbardia, ja kas, vielä kehtaa myöntää vaikutteensa avoimesti.

Vaikka tässä nyt opponoin näkökantojasi aika vahvastikin, älä ota sitä v***uiluna tai syynä hiljentyä. Mielestäni olet hieno toimittaja ja blogin idea on hyvä. Olisi vain kiva joskus lukea mielipiteesi siitä, mitä hyvää jazzin kentällä tapahtuu - nyt ehkä enemmän kuin koskaan ennen - eikä kitinää siitä, että kaikki on päin helvettiä ja ennen oli paljon paremmin.

16:23  

Post a Comment

<< Home