2006/01/17

Rahoittajille jazzkursseja

Ensimmäisessä blogissani yritin sanoa, että vaikka suomalainen jazz on korkeaa, kansainvälistä tasoa ja vaikka meillä kasvaa ainutlaatuisen koulutusjärjestelmän ansiosta koko ajan uusia lahjakkaita muusikoita, suomijazz ei jostakin syystä saa taakseen samanlaisia arvovaltaisia, vaikutusvallaltaan painavia puolestapuhujia, mesenaatteja ja asian eteenpäin viejiä kuin ooppera, konserttimusiikki, rock ja elokuva, joiden joukosta on nostettu suomalaisia "maailmanvalloittajia".
Sitten olen kuitenkin ajatellut, että ehkei jazzista pitäisi tehdäkään elämää suurempaa taidetta tai tuotetta, koska se saattaisi silloin menettää syvimmän olemuksensa, joka on yksilöllinen, henkilökohtainen ja intiimi.
Tässä on myös jazzin sisäinen ristiriita; toisaalta olisi mukavaa, jos kaikki pitäisivät improvisoidusta, vapaasta musiikista, mutta toisaalta: kuinka monta samanhenkistä kuulijaa yhden ihmisen tai yhden yhtyeen musiikillinen sanoma voi tavoittaa menettämättä persoonallisuuttaan?
Ristiriitaa voidaan yrittää kiertää niin kuin vaikkapa Pori Jazzissa, jossa yrityksessä on monella tavalla surkeasti epäonnistuttu. Kun koetetaan tarjota jokaiselle jotakin, ei lopulta onnistuta tarjoamaan kenellekään oikein mitään.
Pitäisi vain uskoa siihen, että jos minä pidän tästä, niin en voi olla ainoa, monien muidenkin täytyy väistämättä viehättyä tästä, ei kuitenkaan välttämättä tuhansien, ainakaan yhdellä kertaa.
Vaikka jazzia onkin vaikea edistää tältä pohjalta, niin ei sen pitäisi olla mahdotonta. Hankalaa se kuitenkin on, koska julkinen valta ei ole toistaiseksi lähtenyt tukemaan jazzia muuten kuin kutsumalla bandin kerrallaan linnan juhliin kerran vuodessa.
Jazz tarvitsee arvovaltaisen puolestapuhujan, lobbarin eduskuntaan ja opetusministeriöön. Kansanedustajille ja virkamiehille pitäisi järjestää jazzin peruskurssi, jotta päättäjätkin tietäisivät, mistä on kysymys. Kurssilla täytyisi tuoda keskeisesti esille se, että jazz on sadan viime vuoden aikana kehittyneen populaarimusiikin, rytmisen musiikin alkulähde, kantaisä, ensimmäinen maailmanmusiikin laji, jolle on annettava se arvo, joka sille siinä asemassa kuuluu.
Haastattelin yli 20 vuotta sitten Helsingissä trumpetisti Lester Bowieta (se oli se Jukka Haurun ja minun "järjestämä" lehdistötilaisuus, jossa kävimme helsinkiläisen hotellin aamiaisella Bowien ja Roscoe Mitchellin kanssa). Lester avasi historiallista näkökulmaa:
"Afrikassa on soitettu musiikkia tuhansien vuosien ajan, ja musiikki on periytynyt heimojen ja kansojen sisällä soittajaisältä pojalle. Siellä soitettiin samantapaista musiikkia kuin nyt jo 2000 vuotta sitten. Millaista musiikkia länsimaissa silloin tehtiin?"
Jazz ei tietenkään ole vain afrikkalaista musiikkia, vaan afrikkalaisten ja länsimaisten ainesten sulautuma, joka on sadassa vuodessa levinnyt joka puolelle maailmaa niin, että maassa kuin maassa soitetaan nykyisin jo hyvinkin pitkälle omiin kansallisiin perinteisiin pohjautuvaa improvisoitua musiikkia.
Tämä pitäisi saada puhuttua läpi niin sanotuissa valtaa pitävissä piireissä, jotta jazz saisi osakseen ansaitsemansa arvon. Ei siinä tuotteistamista eikä massatapahtumia tarvita, vaan yleisön ja tukijoiden kouluttamista.
Oopperalla ja konserttimusiikilla on vakiintunut asemansa, jota ei aseteta kyseenalaiseksi, rock toimii markkinoiden ehdoilla, mutta jazz putoaa aina väliin, koska siitä tiedetään liian vähän.

9.1.2006

4 Comments:

Anonymous Anonymous said...

11.1.06 anonymous:

niinhän se on, ei lämpimänmaan kukka kasva suomessa, ei ainakaan talvella.
jazz musiikki pohjaa 20 celssiusta ja yli, mutta toisaalta gröönlannissa painettiin 2000 vuotta sitten myös "tuhtia" staffia.
niin rahoittajan kuin soittajan saa paremmaksi jos musiikilla yleensä on ns spiritualinen tilaus.

suomessakin on luullakseni muinoin ollut päiviä kun shamaani on painanut "ihan tosissaan".ja jengiä kaatui.

jazzmusiikkia ei okein tahdo ymmärtää, kun se usein kuullostaa siltä, että lavalla on haalea ja vaalea muisto senegalin mustasta ( soittorosvo antaa todenoloista valokuvaa musiikista jossa hikilentää, mutta ittellä ei!), tai esim saxofonillaan tekoitkua harrastava tutkia prohvessoori , jonka arkitodellisuus on kuitenkin omaneduntavoittelua ja vaimon mielyttämistä, sitten keikan jälkeen kotona.

jatsin taika on siinä vapaudessa, jonne päästyään millään ei vanhanmittapuunmukaan ole enää mitään väliä. coltrane oli tällä tasolla. pitää antaa, niin saa, sanoo vanha sananlasku.

fysiologisspiritualinen tosiasia on,että intiassa hyvä muusikko sytyttää tupakin soittamalla, kun täällä saa kysyä päättäjältä jo senkin, missä saa polttaa, vaikka ois tikut.

11:20  
Anonymous Anonymous said...

13.1.06 anonymous:

Ehkäpä asiaa auttaisi jo sekin, että taitavilla suomalaisjazzareilla olisi aivan oikeasti jotain omaperäistä ja ainutlaatuista musiikillista sanottavaa. Täsmälleen samaa diibadaabaa väännetään jo kaikissa maailman metropoleissa ja sangen hyvässä joukossa pienempiäkin taajamia.

11:21  
Anonymous Anonymous said...

14.1.06 anonymous:

koulutusjärjestelmä on pikkusen mätä.
niinkuin sanottua, ns jatsin klikit oppii
kyllä kuka vaan.
oppiihan lapsi lukemaankin, jos on kirjoja ja ääninäytteitä.

päättäjät luulee, että kaikki on ookoo kun koulun tirehtööri kertoo, ja näyttää papereista käyrää,lukuja ja tutkimuksia.
ekonomipolitikkohan ymmärtää tämän, ja kokee, että homma toimii;on niin samannäköstä kuin meillä eduskunnassa. lisätään paperimuusikoiden määrää!

alettaisiin kaivamaan sitä kovin mainostettua suomalaista vientituotetta, eli yksilöllisyyttä, kaivetaanhan sitä tanssikoulussa ja nyrkkeilykoulussakin.

kyllä koira kierii, jos sille soittaa koiran kieltä.

11:22  
Anonymous Anonymous said...

14.1.06 anonymous:

Terve Jaakko! Jos kiinnostaa mitä San Franciscon jazzscenessä tapahtuu Suomalaisten ja muiden muusikoiden kanssa (ja/tai haluat kuulla audiotiedostoja) niin käypä ihmeessä katsomassa: http://andresumelius.blogspot.com

11:22  

Post a Comment

<< Home